Ett miljonbelopp har beviljats för att driva vidare utbyggnaden av vatten och avlopp i Bydalen. Totalt avsätts 4 477 000 kronor för att genomföra fas 2 i projektet, vilket ska möjliggöra omhändertagande av spillvatten från delområdet Hovde/Drommen.
Satsningen beslutades av kommunstyrelsens arbetsutskott under mötet den 23 juni 2026. Investeringen är en del av det långsiktiga projektet Bydalens VA.
Samverkan för färdigställande
Åre kommun har upphandlat en samverkansentreprenad för projektering och utförande av de återstående VA-arbetena i området. Detta beslut avser fas 2, som fokuserar på spillvattenmottagandet från Hovde och Drommen.
Ryms inom befintlig ram
Utgiften på nästan 4,5 miljoner kronor ryms inom de tilldelade investeringsmedlen för Bydalen och baseras på ett beslut i kommunfullmäktige från december 2021. Beslutet fattades i enlighet med kommunstyrelsens delegationsordning.