Laddar lokal information...
Kommunstyrelsen har antagit sitt remissvar till Trafikförvaltningen angående kollektivtrafiken för 2026 och 2027. Region Stockholm föreslår att busslinje 536 ska gå dubbelriktat genom Njursta, men detta kräver nya infrastrukturåtgärder. Kommunledningskontoret meddelar att de inte hinner iordningställa de nödvändiga vägarna till trafikstarten i december 2026. Miljöpartiet riktar skarp kritik mot beslutet och efterlyser en tydlig tidsplan för investeringarna. Kommunen planerar nu att fortsätta dialogen med Trafikförvaltningen för att lösa frågan på sikt.
Förslaget att låta SL-buss 536 köra dubbelriktat genom Njursta bromsas av kommunen. Upplands Väsby har inte möjlighet att iordningställa de nödvändiga vägarna i tid till trafikstarten i december 2026. Detta framgår av kommunstyrelsens nyligen antagna remissvar till Trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Trafikförvaltningen vill införa dubbelriktad busstrafik på linje 536 genom Njursta. Det primära syftet är att öka kollektivtrafikens attraktivitet och locka fler resenärer. Förändringen är dock villkorad av att kommunen först genomför flera infrastrukturåtgärder.
Kommunledningskontoret slår fast att det inte är realistiskt att hinna projektera och bygga om vägarna till trafikstarten för tidtabellen T27 (december 2026). Några detaljerade studier eller kostnadsberäkningar för projektet har ännu inte gjorts.
Beslutet att skjuta upp åtgärderna möter motstånd. Maria Tuvesson (MP) har lämnat ett särskilt yttrande där hon kritiserar kommunens brist på planering och menar att Upplands Väsby "står och stampar" i kollektivtrafikfrågor.
Miljöpartiet efterlyser en tydlig tidsplan för de investeringar som krävs för att möjliggöra den utökade trafiken i Njursta. Kommunen planerar dock att fortsätta hålla en aktiv dialog med Trafikförvaltningen för att finna en långsiktig lösning på sträckningen.