Laddar lokal information...
En ny utomhusmötesplats ska skapas i Smedby för att främja gemenskap och stadsodling. Satsningen kostar 1,5 miljoner kronor och görs i samarbete mellan Ung Fritid, Naturskolan och Tryggare Väsby. Fokus ligger på att anpassa platsen för unga och unga vuxna som saknar naturliga mötesplatser. Utformningen utgår från principer om feministisk stadsplanering med fokus på trygghet och jämlik tillgång till offentliga rum.
Smedby ska få en ny utomhusmötesplats som ska fungera som en levande, grön samlingspunkt för stadsodling och gemenskap. Satsningen, som är anpassad för att ge unga och unga vuxna en naturlig mötesplats, beräknas kosta 1,5 miljoner kronor.
Projektet görs i ett brett samarbete mellan Ung Fritid, Naturskolan i Upplands Väsby och den lokala föreningen Tryggare Väsby. Arbetet sker i nära samverkan med de lokala invånarna för att skapa ett gemensamt ägandeskap och intresse för platsen.
Projektet lägger extra fokus på unga och unga vuxna som i dag saknar naturliga mötesplatser i området. Utformningen av det öppna rummet tar avstamp i principer om feministisk stadsplanering, inspirerat av Umeå kommuns arbete. Detta innebär att trygghet, jämlik tillgång till det offentliga rummet och ungas vardagsliv sätts i första rummet.
Satsningen finansieras gemensamt av kultur- och fritidskontoret (KFK) och Tryggare Väsby med en total budget på 1 500 000 kronor. Ansvariga chefer för projektet är Berivan Yildiz och Anna Toräng.