Laddar lokal information...
Vänsterpartiet föreslår att Upplands Väsby kommun ingår ett idéburet offentligt partnerskap med föreningen Back on Track mellan åren 2026 och 2029. Syftet med avtalet är att stärka trygghetsarbetet och säkra goda uppväxtvillkor för kommunens ungdomar. Föreningen har tidigare ansvarat för Fredagsfotbollen och arbetar med en trygghetsplan för unga mellan 12 och 18 år. Initiativet anses även passa väl ihop med det pågående utvecklingsarbetet Smedbylyftet. Förslaget innebär att samarbetet ska utvärderas årligen under avtalsperioden.
Vänsterpartiet föreslår att ett idéburet offentligt partnerskap (IOP) ingås med föreningen Back on Track för att stärka trygghetsarbetet och erbjuda kommunens unga en hoppfull framtid. Förslaget innebär ett flerårigt samarbetsavtal som sträcker sig från sommaren 2026 till 2029, med krav på årlig uppföljning och utvärdering.
De motionerande politikerna Leif Bejhed (V) och Mark-Amadeus Chivu (V) vill se ett formellt IOP-avtal mellan kommunen och Back on Track. Föreningen, som drivs av lokala vuxna med god kännedom om kommunens utmaningar, har under perioden januari till maj 2026 ansvarat för Fredagsfotbollen och implementerat en trygghetsplan för ungdomar i åldrarna 12–18 år.
Enligt Vänsterpartiet ligger förslaget helt i linje med kultur- och fritidsnämndens ansvar att prioritera goda uppväxtvillkor för alla unga i kommunen.
Initiativet lyfts även fram som ett värdefullt komplement till det pågående Smedbylyftet, kommunens omfattande utvecklingssatsning i stadsdelen Smedby för att öka tryggheten och stärka den sociala sammanhållningen.