Laddar lokal information...
Upplands Väsby kommun förklarar sitt beroende av inhyrd personal med historiska privatiseringsbeslut tagna mellan åren 2006 och 2014. Kommunstyrelsens ordförande Mathias Bohman (S) betonar att det är svårare att återgå till egen regi än att privatisera. För att minska beroendet av konsulter har kommunen de senaste åren ökat antalet tillsvidareanställningar. Bland annat har kommunal hemtjänst och skolskjuts i egen regi införts för att stärka den egna förmågan. Dessutom har beslut om heltid som norm fattats för att minska behovet av vikarier.
Upplands Väsby kommun förklarar sitt beroende av inhyrd personal med historiska privatiseringsbeslut tagna mellan åren 2006 och 2014. Enligt kommunstyrelsens ordförande Mathias Bohman (S) är det svårare att återgå till egen regi än att privatisera.
Det grundläggande skälet till att kommunen bedriver en liten andel av verksamheten i egen regi spåras till politiska beslut under åren 2006 till 2014. Kommunen valde då att privatisera stora delar av den välfärdsverksamhet som vanligtvis drivs i kommunal regi. Att återuppbygga den egna organisationen beskrivs som en mer tidskrävande process än att privatisera och konkurrensutsätta.
För att minska beroendet av konsulter och externa aktörer har kommunen de senaste åren ökat antalet tillsvidareanställningar. Flera strategiska beslut har fattats för att stärka den egna organisationen: