Foto: Blake Wisz / Unsplash
🏛️ Kommunalt protokoll
Deltagare får extra habiliteringsersättning i höst
Omsorgsnämnden har beslutat att betala ut en extra habiliteringsersättning på 1 500 kronor i månaden till deltagare i daglig verksamhet. Ersättningen betalas ut under månaderna september till november 2026 och finansieras helt via statliga bidrag. För att få ta del av den extra ersättningen sänks närvarokravet till 60 procent av den beviljade tiden. Tidigare krävdes 80 procents närvaro, men sänkningen har visat sig göra att fler personer kan ta del av stödet. Totalt beräknas cirka 214 brukare omfattas av beslutet i kommunen.