Laddar lokal information...
Utbildningsnämnden har beslutat att betala ut närmare 3,8 miljoner kronor till fristående skolor. Utbetalningen görs för att kompensera för underskott i den kommunala skolverksamheten under år 2022. Enligt kommunallagen måste fristående skolor kompenseras ekonomiskt när den kommunala regin drar över sin budget. Ersättningen landar på 1 245 kronor per elev och betalas ut under våren 2026.
Närmare 3,8 miljoner kronor ska betalas ut till fristående skolor efter ett beslut i utbildningsnämnden. Utbetalningen görs för att kompensera för underskott i den kommunala skolverksamheten under år 2022. Ersättningen landar på 1 245 kronor per elev och betalas ut under våren 2026.
Enligt kapitel 8 § 5a i kommunallagen måste fristående skolor kompenseras ekonomiskt när den kommunala regin drar över sin budget per elev. Underskottet i den kommunala grundskolan under år 2022 har därmed legat till grund för beräkningen. Det totala beloppet som betalas ut till de fristående enheterna uppgår till 3 780 207 kronor inklusive moms.
Ersättningen betalas ut till alla fristående skolor som under 2022 tog emot elever folkbokförda i Upplands Väsby kommun. Elevantalet har beräknats som ett snitt utifrån månaderna april och oktober 2022.
Eftersom eventuella utbetalningar för kommunal regis underskott under åren 2022–2024 har bokats upp på ett balanskonto, är pengarna redan kostnadsförda för det år underskottet uppstod. Det innebär att den faktiska utbetalningen under våren 2026 inte kommer att belasta eller påverka årets ekonomiska resultat.