Foto: Element5 Digital / Unsplash
🏛️ Utbildningsnämnden
Kommunen betalar miljoner till friskolor
Utbildningsnämnden har beslutat att betala ut närmare 3,8 miljoner kronor till fristående skolor. Utbetalningen görs för att kompensera för underskott i den kommunala skolverksamheten under år 2022. Enligt kommunallagen måste fristående skolor kompenseras ekonomiskt när den kommunala regin drar över sin budget. Ersättningen landar på 1 245 kronor per elev och betalas ut under våren 2026.